Надзвичайна мова наша є таємницею.
В ній всі тони і всі переходи звуків –
від твердих до найніжніших…
Дивуєшся дорогоцінністю мови нашої:
в ній, що не звук, то подарунок,
все крупно, зернисто, як самі перли.
В.Сухомлинський
14 листопада в Нижньосиньовецький ЗОШ відзначалося Міжнародний
день логопеда. Це професійне свято присвячене тим людям, які трудяться для соціального блага.
Розвиток людини - складний процесс поступового перетворення біологічного індивіда в соціальну істоту - особистість. Добре відомо, що без мовлення не буває людини. Психічні функції та здібності, людські форми поведінки, комунікація через мовлення не надані дитині від народження. Вони формуються в перші роки життя під впливом цілеспрямованого виховання, навчання та пристосування до умов життя в суспільстві.
Процес розвитку дитини проходить у трьох напрямках: фізичному, когнітивному та психосоціальному. В нормі розвиток у цих трьох напрямках відбувається одночасно та взаємопов’язано. Для нормального розвитку дитини з перших місяців найважливішим є спілкування, у процесі якого малюк може опанувати людське мовлення, що відіграє головну роль як в діяльності дитини, так і в пізнанні навколишнього світу. Розвиток мовлення у процесі онтогенезу відбувається паралельно з фізичним і розумовим розвитком. Усі психічні процеси у дитини - сприймання, пам'ять, увага, мислення, цілеспрямована поведінка - розвиваються за безпосередньої участі мовлення. У дитини з мовленнєвими порушеннями без своєчасних корекційних заходів може затримуватися темп інтелектуального розвитку. Формування мовлення, патологія або відхилення в розвитку, засоби відновлення мовлення є об’єктом вивчення логопедії, корекційної педагогіки, неврології, а в останній час і медичної реабілітації.
Відсутність мовленнєвого спілкування значно затримує безперервний і багатогранний процесс соціалізації, що триває все життялюдини.
У логопедичну групу зараховують тих дітей старшого дошкільного віку, у яких наявні різноманітні відхилення усного та писемного мовлення, а саме:
- Дислалія
- Ринолалія
- Загальний недорозвиток мовлення ( моторна та сенсорна алалія)
- Заїкання
- Дислексія
- Дисграфія
Протягом навчального року робота з дітьми логопедичної групи ведеться за спеціальним планом, у якому передбачаються такі розділи:
І. Розвиток загальної і мовної моторики
ІІ. Розвиток рухів артикуляційного апарату
ІІІ. Виправлення порушень звуковимови
ІV. Розвиток фонетичної, лексичної і граматичної сторони мовлення.
Робота над усуненням таких недоліків повинна проводитись не стихійно, а планово, поступово і послідовно. Щоб правильно спланувати роботу, я обстежую загальний розвиток мовлення, звуковимову та стан слуху, зокрема, фонематичного та загального.
Для обстеження мовлення підбираю іграшки та малюнки, у назвах яких є важкі (проблемні) для вимови звуки, що стоять на початку, в середині та в кінці слова. Наприклад: на звук Ш – шапка, кішка, душ
на звук С – собака, велосипед, автобус;
на звук Ч – черепаха, дівчинка, піч;
на звук Р – риба, корова, помідор;
на звук Л – лампа, ялинка, дятел;
на звук Щ – щука, плащик, дощ;
на звук Ж – журнал, книжка, ніж.
З метою посилення інтересу пропоную дітям їм самим виймати малюнки або іграшки на певний звук з коробки чи чарівного мішечка.
Вчитель логопед Мітран Наталя Георгіївна |